182
Pierwotnie termin ROI (zwrot z inwestycji) był używany w ekonomii do obliczania zwrotu z inwestycji i oceny skuteczności kampanii reklamowej. Z czasem ta miara zwrotu netto z inwestycji została wykorzystana w innych obszarach, w tym w zakładach bukmacherskich. ROI w zakładach bukmacherskich służy do określania sukcesu zawieranych zakładów. Jego formuła obliczeniowa pozwala przewidzieć prawdopodobieństwo wygranej lub przegranej dla różnych przedziałów czasowych. Wskaźnik ROI jest stosowany zamiast klasycznej metody obliczania, która pomija kwotę początkowej inwestycji kapitałowej.
O ile pytanie, czym jest ROI w zakładach sportowych jest dość jasne, wiele osób ma trudności z jego obliczeniem. W zakładach bukmacherskich do obliczenia ROI należy użyć następującego wzoru:
ROI = (Kwota wygranych – kwota zakładów) / kwota zakładów * 100%
Na przykład, przy 10 rundach po 80 zł i łącznym banku w wysokości 800 zł, gracz otrzymał do ręki 1 000 zł. Aby obliczyć zwrot z inwestycji, należy wykonać następujące obliczenia:
(1 000 – 800)/800 * 100 % = 25 %
Inny przykład: przy 20 rundach po 200 zł i łącznym banku wynoszącym 4 000 zł, gracz otrzymał 4 400 zł. W tym przypadku obliczenia będą następujące:
(4 400 – 4 000)/4 000 * 100 % = 10 %
Ten wzór na obliczanie ROI uwzględnia straty, ponieważ wynik obliczeń może być ujemny. Taka wszechstronność tego wzoru pozwala na zastosowanie go do każdego rodzaju zakładów i kategorii graczy.
Istnieją spory dotyczące stosowności stosowania ROI w biznesie, biorąc pod uwagę, że jest to formuła, która ignoruje niektóre dane. W przypadku stawek wartość ROI jest znacznie większa.
Aby prawidłowo zinterpretować wyniki, ważne jest, aby korzystać ze statystyk dotyczących kilkuset zakładów, a najlepiej 1000 lub więcej. Oznacza to, że prawidłowe wyniki można uzyskać tylko w dłuższej perspektywie. Jeśli zastosujesz obliczenia w krótkim okresie, wartość będzie zawyżona.
Wskaźnik ROI jest przydatny przy znacznej liczbie rund i uwzględnia nie tylko statystyki wygranych, ale także przegranych. Zakres od 4% do 10% jest uważany za realistyczny. W sieci można spotkać bardziej imponujące liczby – od 20%, co wskazuje na brak doświadczenia.
Typowe błędy obejmują:
Standardowa wartość waha się od 3% do 7%, chociaż dla początkujących może być kilkakrotnie wyższa ze względu na niewielkie doświadczenie.
Ujemny ROI oznacza stratę zainwestowanych pieniędzy podczas gry.
Pokazuje stopień sukcesu obstawiającego lub organizacji w zakładach sportowych.
Wartość od 40 do 70% jest uważana za powszechną.